• „Cine nu-şi cunoaşte preţul, nu-l cunoaşte nici pe al altuia” - proverb armean

„The Underground Railroad”, de Colson Whitehead, va apărea la Humanitas Fiction

„The Underground Railroad”, de Colson Whitehead, va apărea la Humanitas Fiction

Cea mai bună carte de ficțiune a momentului, un adevărat fenomen editorial, romanul The Underground Railroad, de Colson Whitehead, cu titlu de lucru în limba română Ruta subterană, va fi publicat pentru ediția din acest an a târgului de carte Gaudeamus în colecția „Raftul Denisei”, la Editura Humanitas Fiction, traducerea fiind semnată de Justina Bandol.

Apărut anul trecut la editura americana Doubleday, The Underground Railroad, al șaselea roman al scriitorului american Colson Whitehead, este considerat atât de critica internațională, cât și de public cea mai bună carte de ficțiune a anului. Mărturie stau prestigioasele distinctii primite in 2016, printre care National Book Award si Andrew Carnegie Medal for Excellence, încununate în 2017 cu Pulitzer Prize for Fiction și cu recentul Arthur C. Clarke Award. Romanul se află de asemenea pe lista scurtă la Man Booker Prize 2017.

The Underground Railroad este un magnific tur de forță care narează aventurile unei tinere sclave de culoare în încercarea disperată de a-și dobândi libertatea fugind din Sud, înaintea izbucnirii Războiului Civil.

Cora este o tânără sclavă de pe o plantație de bumbac din Georgia. Viața este un iad pentru toți sclavii, dar cu atât mai mult pentru Cora, care este marginalizată chiar și de cei apropiați. Atunci când îl întâlnește pe Caesar, un sclav alfabetizat, recent sosit din Virginia, Cora află despre un misterios tren subteran și despre o rută clandestină („Underground Railroad”) prin care poate scapa din infern. Împreună decid să-și asume riscul și fug de pe plantație. Lucrurile nu merg însă așa cum au plănuit: Cora ucide un tânăr alb care încearca să o prindă. Cei doi reușesc să găsească o stație și să se îndrepte spre nord, dar sunt în permanență urmăriți și vânați. Drumul spre libertate se află mereu sub semnul precarității, iar siguranța nu poate fi decât temporară. Romanul se dovedește uimitor de actual.

Precum protagostinistul Călătoriilor lui Gulliver, Cora întâlnește lumi diferite în fiecare etapa a călătoriei sale – o odisee deopotrivă în timp și spațiu. Romanul lui Colson Whitehead este povestea sinuoasă a aventurilor trăite de o femeie însuflețită de o voință sălbatică de a fugi de ororile scaviei și o zguduitoare, profundă meditație pe marginea istoriei.

„Un roman puternic, halucinant aproape... O carte străbătută de forța cutremurătoare a întâmplărilor reale publicate în anii ‘30 în lucrările de literatură aboliționistă [...]. O poveste esențtială pentru înțelegerea trecutului și a prezentului Americii.“ (Michiko Kakutani, The New York Times

Colson Whitehead s-a născut în New York pe 6 noiembrie 1969 și a crescut în Manhattan. În 1991 a absolvit Universitatea din Harvard. Este autorul a șase romane și a două cărți de nonficțiune. A debutat în 1991 cu romanul The Intuitionist, urmat de John Henry Days (2003) si eseul The Colossus of New York (2003), o meditație despre viața în Manhattan. Au urmat romanele Apex Hides the Hurt (2006), Sah Harbor (2009), Zone One (2011), bestseller New York Times, și The Underground Railroad (2016), carte care a câștigat câteva dintre cele mai prestigioase premii literare, ca National Book Award (2016), Andrew Carnegie Medal for Excellence (2016), Pulitzer Prize for Fiction (2017) și Arthur C. Clarke Award (2017). Cartea a fost primită cu entuziasm de public, iar numeroase personalități, printre care Oprah Winfrey sau fostul președinte al Statelor Unite ale Americii, Barak Obama, au nominalizat-o pe lista cărților preferate din 2016. Colson Whitehead are, de asemenea, o intensă activitate publicistică, eseurile sale apărând în publicații prestigioase de peste Ocean, ca New York Times, New Yorker sau Harper’s.

©credit foto: Madeline Whitehead



Articole asemănătoare

Corpuri de femei, priviri de bărbați, despre „Ultimul nud”, de Ellis Avery

Haute couture și artă modernă, Channel și Picasso, Bois de Boulogne și Shakespeare & Co., fantomele războiului și petreceri extravagante, prostituție mascată și iubiri clandestine, toate se amestecă în Parisul lui Ellis Avery.

O țesătură cu un desen extraordinar, despre „Medeea și copiii ei”, de Ludmila Ulițkaia

„Medeea și copiii ei”, este o minunată frescă de familie, un roman-mozaic ce se formează la întâlnirea a mai multe povești separate, dar întrețesute într-un mod intim, cu eroi pe care nu-ți vine să-i numești personaje, ci oameni, un roman ce-ți restabilește o încredere într-un anume rost al lucrurilor, un rost greu de găsit în lumea noastră grăbită și bătrână, alături de reînvierea unei anumite plăceri a privitului, a trăitului, a tihnitului.

Vocația frumuseții, despre „Lecții aparte”, de Hélène Grimaud

„Lecții aparte” de Hélène Grimaud este un volum foarte liric, cu descrieri surprinzătoare și insolite, cu nenumărate referințe culturale (de la muzică, la literatură și pictură), dar și cu numeroase și surprinzătoare lecții aparte pe care ni le oferă viața cu straniile ei coincidențe.

0 Comentarii

Scrie un comentariu

Adresa de email nu va fi facută publică.
Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Da   Nu