• „Când ai un copil, ești părinte. Când ai doi, ești arbitru” - David Frost

Seară japoneză Yasunari Kawabata - „Frumoasele adormite”

Seară japoneză Yasunari Kawabata - „Frumoasele adormite”

Miercuri, 22 octombrie, ora 19.00 va avea loc la Librăria Humanitas de la Cişmigiu dezbaterea „Visul, amintirea şi eternul feminin", pornind de la romanului Frumoasele adormite de Yasunari Kawabata.

Întâlnirea îi are ca invitaţi pe Excelenţa Sa dl Hidehiro Hosaka, Ministru Consilier în cadrul Ambasadei Japoniei, prof. dr. Anca Focşeneanu, traducătoarea din limba japoneză a romanului, conf.dr. Serenela Ghiţeanu şi lect. dr. Alexandra Gheorghe. În încheiere, publicul va fi invitat să descopere prin intermediul unei proiecţii realizate de Steluţa Maxim oraşul Kyōto, pe fundalul căruia se petrec întâmplările încarcate de mister şi senzualitate din roman. Gazda serii japoneze este doamna Denisa Comănescu, director general Humanitas Fiction.

Evenimentul este realizat în colaborare cu Secţia de Limba şi Literatura Japoneză a Universităţii din Bucureşti şi se bucură de sprijinul Ambasadei Japonei.

Apărut în 1961, Frumoasele adormite este singurul roman al lui Yasunari Kawabata care explorează în mod explicit psihologia atracţiei sexuale.

Casa frumoaselor adormite este un loc al plăcerilor crepusculare. La lăsarea întunericului, bărbaţii aflaţi la apusul vieţii vin să petreacă noaptea alături de tinere nevinovate cufundate într-un somn adânc, din care nici o sărutare, nici un gest violent nu le poate trezi. Pasivitatea lor e periculoasă, pentru că reprezintă o permanentă tentaţie de a depăşi limitele impuse, un îndemn pervers la agresiuni doar aparent fără consecinţe. Sunt aceste fete jucării, sau victime? întreabă Kawabata, iar răspunsul nu e niciodată univoc.

„Cartea lui Kawabata este un studiu al fantasmelor erotice din mintea unui senzualist atent până la morbideţe atât la miresme şi parfumuri, cât şi la nuanţele mângâierii, fascinat de unicitatea fiecărui trup de femeie de care se apropie, ataşat de cuceririle sale sexuale din trecut... Încăperea unde nu se află decât un pat şi un trup adormit, ce poate fi folosit sau abuzat, după bunul-plac al bărbatului, fără martori şi deci fără ruşine, este o scenă pe care Eguchi se poate vedea aşa cum este de fapt – bătrân, respingător şi aproape de moarte. Nopţile pe care le petrece cu fetele fără nume nu-i provoacă bucurie sau plăcere fizică, ci melancolie, regret şi suferinţă.” (J.M. Coetzee, laureat al Premiului Nobel pentru literatură, The New York Review of Books)

Adresa