• „Să trăiești pentru alții înseamnă să te minți pe tine însuți” - (Mona Lisa Smile)

Marți în teorie (4) la Open Art

Marți în teorie (4) la Open Art

După o audiență record datorată, desigur, lui Mircea Martin și calității sale teoretice, Marți în teorie (4) la Open Art iese din nou din mediul universitar pentru a-l întâlni pe Cezar Gheorghe. Doctor în filologie, Cezar scrie și despre literatură, dar, ca mulți alți tineri „antrenați” la Litere, a migrat spre alte domenii care pot fi investigate cu resursele teoriei și ale filosofiei. În cazul lui este vorba despre film, analizat, cel puțin în cartea sa de debut, „Gândirea-cinema” (Cartea Românească, 2014), dar și în rubrica lui din „Observator cultural”, în termeni deleuzieni, (non)filosofici și/sau teoretici. Vom încerca să discutăm despre motivația și contextul acestei „migrații” tot mai întâlnite astăzi, despre implicațiile ei, dar și despre rolul și semnificația criticii literare tradiționale în lumea de astăzi. Bineînțeles că vom vorbi și despre „Gérard Genette” (de azi în ghilimele) și motivele pentru care acesta este (încă) un teoretician contemporan pentru sistemul educațional universitar bucureștean. 

Nu în ultimul rând, poate că de data aceasta vom vorbi puțin și despre postumanism și celelalte curente de gândire cu care este confundat (transumanismul și antiumanismul), pentru a arăta că nu este chiar atât de rău pe cât pare, pornind chiar de la contribuțiile teoretice pe care le poate aduce studierea cinematografiei și a „ochiului” non-uman al camerei de filmat ca fapte ontologice care construiesc „realitatea” (sau modul de a înțelege realitatea). Cu alte cuvinte, de la „devenir-animal” al lui Deleuze și Guattari, de care Cezar este probabil mai apropiat, la „l’animal que donc je suis al lui Derrida”, care sigur e mai aproape de mine.
Așadar, Marți în teorie (4) la Open Art, alături de Cezar Gheorghe, pentru că teoria nu este bună la nimic, dar mă îndoiesc de asta.

Cezar Gheorghe (n. 1984) este critic literar, eseist şi critic de film; Doctor în filologie al Universităţii din Bucureşti (Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii, 2012). Din 2008, este membru al redacţiei revistei „Observator cultural”, unde coordonează paginile dedicate filmului şi scrie eseuri despre literatură şi critică de film. Este prezent în volumul „Trupul şi litera. Explorări critice în biografia şi opera lui Gheorghe Crăciun” (coord. Andrei Bodiu şi Georgeta Moarcăs, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2012). În 2014 a publicat volumul „Gândirea-cinema”, la Cartea Românească.

Adresa