• „…eu gândesc că frumos este ceea ce este iubit” - Sappho

Întâlnirile „Cultura în educație”: Despre joc, din culisele proiectelor culturale educaționale pentru copii

Întâlnirile „Cultura în educație”: Despre joc, din culisele proiectelor culturale educaționale pentru copii

Ce se ascunde în spatele unui proiect cultural în care joaca și copiii se întâlnesc? Cât de complicat este mecanismul care face ca această joacă să devină educativă, cu atât mai mult atunci când copiii sunt atrași spre zone mai puțin explorate de ei – muzee, patrimoniu cultural, artă contemporană? Cum reușeșc să colaboreze școala și instituțiile culturale, astfel încât joaca să devină pentru copii un factor important în procesul lor de formare?

Echipa proiectului Susține cultura în educație și Fabrica de Pensule vă propun o discuție pe marginea managementului de proiecte culturale educaționale, în care jocul este modalitatea prin care copiii își descoperă capacitățile de învățare, de relaționare și de comunicare și își transpun ideile creative în realitate.

Formatul întâlnirii încurajează cunoașterea și schimbul de informații și experiențe dintre participanți. Moderatorul întâlnirii este Valentina Bâcu, manager de programe de educație nonformală și de patrimoniu. 

Discuția va avea loc vineri 12 iunie la 18.00 la Cluj la Fabrica de Pensule (str. Henri Barbusse nr.59-61). Înscrierea este deschisă tuturor operatorilor culturali și artiștilor interesați să se implice în activități educaționale, precum și actorilor educaționali dornici de astfel de colaborări, în primul rând cadre didactice din învățământul preuniversitar. Vă rugăm să ne trimiteți până joi 11 iunie numele dvs./al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea. 

Valentina Bâcu despre tema propusă:

Proiectele culturale educaționale au un rol esențial în cunoașterea, educarea și dezvoltarea creativității copiilor. Și totuși, prea puține reușesc să găsească instrumentele necesare realizării acestor obiective. Între proiectul frumos scris pe hârtie și cel bine implementat se află munca susținută a unei echipe, care face diferența între un proiect reușit și unul care și-a pierdut interesul și entuziasmul publicului pe drum. 

Cauza principală, aș spune, este că multe dintre proiectele educative pentru copii de la noi pornesc de la o premisă greșită – aceea că educația și jocul se exclud. Iar vizita la muzeu, de exemplu, este percepută de copil ca o obligație, ca un lucru neatractiv, neplăcut chiar. O echipă a proiectului specializată în lucrul cu copiii va ști să-l facă curios în legătură cu lumea necunoscută pe care o ascunde muzeul, va găsi mijloacele de a-i stârni imaginația și-l va convinge să revină în muzeu. Cu plăcere. 

Din primul proiect cu și despre copii pe care l-am coordonat am învățat o lecție importantă – dacă pornim din start cu idei de superioritate pe care statutul de oameni mari ni-l dă, riscăm să pierdem esențialul, și anume, că activitățile propuse copiilor trebuie să fie accesibile și prietenoase ca informație și educație. 

Despre Valentina Bâcu:

Valentina Bâcu coordonează asociația culturală „Câte-n lună și-n mansardă”, prin care derulează ateliere creative, programe de educație non-formală pentru copii și proiecte de promovare a patrimoniului cultural. De la copii își ia doza de inspirație și optimism și învăță cele mai importante lecții – de curaj, de prietenie și de omenie. Le adaugă celor 10 ani de experiență în domeniul comunicării și imaginii și le folosește pentru a transforma ideile lunatice în proiecte concrete. 

Rolul participanților:

Formatul întâlnirii va fi unul tip masă-rotundă, moderatorul oferind la început o intervenție punctuală cu rol informativ. Vom discuta, plecând de la experiențele fiecăruia dintre participanți, astfel încât la finalul întâlnirii nu veți pleca doar cu mai multe informații, ci și cu noi cunoștințe și posibili parteneri de lucru.

Follow-up întâlnire:

Ulterior întâlnirii veți putea consulta pe site-ul http://culturaineducatie.ro/resurse-online/ diverse publicații, site-uri sau alte instrumente de învățare pe marginea temei propuse. Dacă doriți să contribuiți la dezvoltarea acestei bănci de resurse, vă rugăm să ne scrieți la contact@culturaineducatie.ro. 

Despre proiect:

Proiectul Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu. 
Proiectul este coordonat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură și realizat alături de Centrul pentru Educație și Formare „Sintagma”, Fundația Gabriela Tudor, Fundația pentru o societate deschisă și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”.
Parteneri media: Radio România Cultural, Agenda culturală pentru copii
www.culturaineducatie.ro
Facebook.com/culturaineducatie

Proiectul este finanțat prin granturile SEE 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România. Continutul acestui material nu reprezinta în mod necesar pozitia oficiala a granturilor SEE 2009 – 2014. Pentru informaţii oficiale despre granturile SEE şi norvegiene accesaţi www.eeagrants.org și www.fondong.fdsc.ro.

Sesiunea de formare este derulată în parteneriat cu Fabrica de Pensule, în cadrul proiectului „Fabrica de Pensule - centru de artă și cultură contemporană 2015”, realizat cu sprijinul Primăriei şi al Consiliului Local Cluj-Napoca, sub egida şi pentru susţinerea candidaturii oraşului Cluj-Napoca la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021.

Adresa