Caută în blog

La pas, prin Westeros, despre „Cavalerul celor Șapte Regate”, de G.R.R. Martin

Sunt un mare fan al seriei Cântec de gheață și foc a lui G.R.R. Martin. Am fost întâi un fan al filmului produs de HBO și, după ce am văzut primul sezon, am citit toate cărțile din serie (ultima, Dansul dragonilor, a apărut în 2012). Aștept cu nerăbdare ultimele două volume, însă am impresia că mai întâi trebuie să aștept ca filmul să ajungă din urmă cartea. Serialul HBO a fost un mare succes (nesperat chiar, aș spune), așa că, probabil, cărțile au început să fie considerate un fel de spoilere și, prin urmare, amânate.

După cinci volume, acțiunea a ajuns deja destul de complicată, sunt foarte multe personaje, fiecare cu propria poveste în spate. De asemenea, poveștile se combină în labirinturi narative încâlcite și e destul de greu să mai ții minte toate intrigile. Cred că cel mai simplu, dacă tot ne-a amânat atât cu ultimele volume, ar fi să le publice pe ambele deodată (și, evident, să ne spună, în sfârșit, cine e mama lui Jon Snow laugh).

Așa că, după atâta așteptare în van, m-am bucurat mult să citesc cele trei povestiri din volumul Cavalerul celor Șapte Regate. Cu acțiunea plasată cam cu o sută de ani înainte de evenimentele cu care începe Urzeala tronurilor, povestirile reînvie atmosfera seriei, dar fără să te oblige să-ți reamintești toate detaliile din cele cinci romane. De asemenea, personajele și intrigile coboară puțin din sala tronului și prezintă viața nobililor mici din Westeros, a țăranilor săraci și a cavalerilor cărora nu le curge prin vene „sânge de erou”.

Prezentând turniruri și bătălii, ospețe la castel și gustări la marginea drumului cu carne uscată de vită, viața nobililor de țară (mai săraci sau mai avuți) sau cea a cavalerilor rătăcitori, G.R.R. Martin ia Westerosul la pas în acest volum, mai domolind puțin nerăbdarea cititorilor săi. Atmosfera este cea pe care o știm, de Ev Mediu european și cu accente de fantasy (simțite ca atare doar de cititorul modern, omul medieval european trăind, de fapt, la granița miraculosului). Aducând acțiunea cu o sută de ani înainte de Urzeala tronurilor, volumul reușește să-ți dea un fel de perspectivă în adâncime asupra evenimentelor. Știi ce se va întâmpla, dar acum reușești să vezi un pic și care au fost faptele, coincidențele și alegerile care au „făcut istoria” Westerosului.

Trebuie să recunosc, totuși, că mi-a fost de mare ajutor (și îmi va fi în continuare la apariția ultimelor două volume) albumul Lumea de gheață și foc: Istorii nespuse din Westeros și din Urzeala Tronurilor. O mare parte dintre lacunele pe care le aveam despre domnia dragonilor sau despre războaiele din regat (și care apar în cele cinci cărți doar sub formă de aluzii) le-am aflat din paginile (minunat ilustrate) ale acestuia. Ca și în cazul trilogiei Stăpânul inelelor a lui Tolkien, probabil că vom mai avea parte de astfel de volume care să cuprindă legende și istorisiri ale eroilor și nobililor din Westeros. Cel puțin, așa sper. Mitologia și istoria creată de Martin în jurul acestei serii este de o incredibilă bogăție și jocurile de putere pentru câștigarea tronului de fier reprezintă doar o mică parte din acest ansamblu narativ.

Am citit Cavalerul celor Șapte Regate cu Lumea de gheață și foc lângă mine, urmărind genealogiile și relatările din cronici, făcându-mi notițe pe foi (exact ca atunci când citeam Regii blestemați, de Maurice Druon, seria care se tot spune că l-ar fi inspirat pe Martin). Singurul „defect” al albumului e că e tipărit pe foi lucioase și, prin urmare, nu pot să scriu și să subliniez cu creionul pe el. Așa că scriu pe foițe, post-it-uri și pe ce mai am la îndemână. Pe de altă parte, ilustrațiile arată mult mai bine pe hârtie lucioasă, așa că nu e tocmai un defect (de aici și ghilimelele), doar că-mi schimbă mie puțin obiceiurile de lectură, iar Lumea de gheață și foc va fi una dintre puține cărți din biblioteca mea rămase nesubliniate. Iar celelalte asemenea sunt, de fapt, tot albume.

Pentru mine, cartea Urzeala tronurilor și filmul omonim sunt două lucruri complet diferite. Nu prea îmi plac comparațiile carte-film, cartea bate întotdeauna filmul etc., pentru că avem de-a face cu două mijloace artistice complet diferite ce trebuie apreciate ca atare și fiecare pentru sine. Filmul e foarte bine realizat la nivel de imagine, scenografie, joc al actorilor sau regie, și astea sunt lucrurile ce trebuie urmărite, iar cartea trebuie apreciată pentru construcția narativă, stilul scriiturii, dialoguri, mitologie etc. Din punctul meu de vedere, G.R.R. Martin e în primul rând un scriitor foarte bun, iar seria asta chiar dă dependență. De exemplu, eu, în momentul ăsta, îl urăsc sincer pentru că amână atât de mult publicarea ultimelor două volume, dar știu sigur că abia aștept să citesc The Winds of Winter și A Dream of Spring. Și nu ca să aflu cine câștigă tronul de fier, care e mama lui Jon Snow sau dacă Benjen Stark a devenit Umblător Alb. Vreau să le citesc doar pentru a intra din nou în atmosfera medievală a Westerosului, pentru că asta e partea cea mai interesantă a volumelor.

Am terminat repede de citit Cavalerul celor Șapte Regate (iar ultima povestire, Cavalerul rătăcitor, o mai citisem deja de două ori pentru că apare și în antologia Războinicii I editată de G.R.R. Martin și Gardner Dozois și în antologia Epic, editată de J.J. Adams). Nu cred că o să am timp să recitesc primele cinci volume până la apariția celui de-al șaselea așa cum mi-am propus, dar acum, după ce a apărut Lumea de gheață și foc, sunt puțin mai liniștită în privința detaliilor pe care le-am uitat. Oricum, dacă mai amână mult cred că vor apărea cărți cu fișe istorice pentru fiecare personaj. Mai ales că în ultimele știri pe care le-am citit despre The Winds of Winter și A Dream of Spring se zvonea că vor avea mai mult de 1000 de pagini fiecare. Ar trebui să fie destul ca să satisfacă aviditatea fanilor. Teoretic.

Cavalerul celor șapte regate, de George R.R. Martin, Ed. Nemira, 2015, trad. Laura Bocancios, Oana Chiţu, col. „Nautilus fantasy”
Lumea de gheață și foc, de George R.R. Martin, Ed. Nemira, 2015, trad. Silviu Genescu